wiki-banner

Effectiviteit-Wiki

wiki-thumb

Effectiviteit-Wiki

We houden alles bij wat uw training nog effectiever maakt

Niet alleen bij BCN, maar ook wereldwijd ontdekken en ontwikkelen mensen nieuwe inzichten en zaken die uw training nog effectiever kunnen maken. Van energy breaks, daglichtverlichting en glasvezelkabel, tot betere AV-middelen, uitgebalanceerde voeding en duurzame materialen. BCN volgt die innovaties op de voet en houdt ze bij in een interne kennis database waaraan iedere BCN'er meebouwt. Die continu groeiende Effectiviteit-Wiki is ons vertrekpunt om met de innovaties waarin we geloven te experimenteren en die te implementeren in onze eigen locaties.

Je zult het misschien niet geloven, maar één van de belangrijkste manieren om te werken aan succes is via je voeding. Wat je eet heeft namelijk niet alleen invloed op je energiepeil en je stemming, maar ook op je geheugen, werkprestaties en productiviteit. Je functioneert zelfs niet optimaal zonder de nodig voedingsstoffen. Dit zijn drie manieren waarop je met voeding aan succes werkt:

 

We drinken gemiddeld zo'n 3 kopjes koffie per dag. Maar sta je er wel eens bij stil waar koffie eigenlijk vandaan komt en wie de bonen plukt? We nemen vaak aan dat het wel goed zit met de productie van ons voedsel. Toch is er in de wereld van koffie nog veel te verbeteren.

Hoeveel uur per dag zit je achter een beeldscherm, in de auto of voor de televisie? Sta je dan stil bij hoe je zit? Vaak niet, totdat rugklachten ontstaan.

Of je nou thuis aan het werk bent of een training of opleiding volgt: je omgeving is van grote invloed op je concentratie en resultaten.
Zo is het belangrijk dat je een rustige omgeving hebt met voldoende daglicht of helder kunstlicht en een aangename temperatuur.
Fel en helder licht zorgen er namelijk voor dat je scherper bent en dingen sneller oppikt.

 

Hoewel de meeste mensen denken dat plastic koffiebekertjes slecht zijn voor het milieu, wijst een studie van TNO in opdracht van Stichting Disposables Benelux (SDB) uit dat eenmalige bekers juist milieuvriendelijker zijn. Dat blijkt uit een recente studie van TNO, maakte het SDB vrijdag bekend.
 

Soep is een snel en gezond alternatief voor een warme maaltijd. Bovendien is soep een van de gemakkelijkste manier om groente te eten. Vrijwel elke groente kan tot soep gemaakt worden. Het helpt je niet alleen om iedere dag de juiste hoeveelheid gezonde koolydraten te nemen, maar het helpt je ook om genoeg vocht binnen te krijgen. Een goed kommetje soep is al snel goed voor 250 ml water, oftewel een zesde van de 1,5 liter water die je dagelijks nodig hebt. 

 

Samen lunchen met collega's bevordert het groepsgevoel én daarmee de samenwerking en prestaties op de werkvloer. Dat blijkt uit een onderzoek van de Cornell University in New York. 

Hoe meer zuurstof de hersenen krijgen, hoe hoger het concentratievermogen is. Luchtkwaliteit is een van de aspecten die dr. ir. Theo van der Voordt van de faculteit bouwkunde van de TU Delft noemt in het hoofdstuk  Kantoren van het Arbo Jaarboek 2008

Over de hoeveelheid water die een mens per dag nodig heeft, zijn de meningen van de geleerden nogal verdeeld. Sommigen stellen dat je zeker twee liter per dag moet drinken en anderen noemen dit een mythe en menen dat het gerust wat minder kan. Ook hoef je je vochthuishouding niet per se met water op peil te houden. Dranken als thee, koffie, limonade en melk voorzien hier evengoed in ( Kennislink).

Een pitstop, ofwel een pauze tijdens het werk of een training, voelt intuïtief wellicht aan als tijdverlies. Maar zoals we in artikelen van  ErgoDirect en Timemanagement.nl kunnen lezen, levert het een hogere productiviteit op en uiteindelijk dus juist tijdwinst. Naarmate we langer achter elkaar doorwerken, wordt de productiviteit steeds lager. We werken langzamer en gaan meer fouten maken. Door regelmatig een break in te lassen stijgt het concentratieniveau weer en dat kan op een dag zo 15 minuten tijdwinst opleveren.

Uit  gezamenlijk onderzoek van Philips Lighting en de Universiteit Twente is gebleken dat goed (dag)licht in werk- en studieruimtes zorgt voor betere prestaties. Bij testen op verschillende scholen bleek dat betere verlichting een positief effect heeft op concentratie, leessnelheid, daling van het aantal fouten en het gedrag. 

Glucose is een belangrijke brandstof voor de hersenen, zo wordt gesteld in het artikel  'Voedsel voor je hersenen: Brainfood'. Dit wordt ook bevestigd in de publicatie 'Hersenen in het kort' van de Hersenstichting. Voor hersencellen geldt hetzelfde als voor alle andere lichaamscellen: ze hebben brandstof nodig in de vorm van glucose. Als je hersenen genoeg brandstof krijgen, functioneren ze beter en kun je je beter concentreren.

Voor het leveren van goede prestaties is het belangrijk dat je genoeg 'brandstof' binnenkrijgt. BCN zorgt er daarom voor dat er altijd genoeg variatie in de lunch zit. Zo houden we rekening met cursisten die meerdere dagen per week op onze locaties aanwezig zijn. De samenstelling van het lunchbuffet wisselt iedere dag en is ook afhankelijk van het seizoen.